Ga naar de inhoud
NL EN menu

Magda Cârneci

Magda Cârneci - foto R. Trestioreanu
Magda Cârneci - foto R. Trestioreanu

(Roemenië, 1955) wil met haar poëzie en werk mensen en ideeën verbinden. In haar in het Nederlands vertaalde bundel Chaosmos schrijft ze over een chaotische wereld die op grotere schaal, kosmisch, zeer geordend is, een chaosmos, dus. Cârneci studeerde kunstgeschiedenis in Parijs en is een van de vooraanstaande leden van de Roemeense Generatie tachtigers. Na de revolutie die in 1989 een einde maakte aan het communistische bewind van Ceaușescu werd ze actief in het Roemeense politieke en culturele leven. Later verhuisde ze naar Parijs waar ze directeur werd van het Roemeens Cultureel Instituut en lid van het Europees Cultureel Parlement. Cârneci is voorzitter van de Grupul pentru Dialog Social (GDS), een Roemeense NGO die zich inzet voor de bescherming van de democratie, mensenrechten en burgerrechten. Daarnaast is ze voorzitter van PEN-Roemenië en hoofdredacteur van Revista ARTA. Haar werk is vertaald in het Frans en het Engels.

(2017)

Archief beschikbaar voor: Magda Cârneci

  • Winternachten 2018

    World Storytelling in ISS

    Met: Çağlar Köseoğlu, Efe Murad, Kees Biekart, Magda Cârneci, Mira Feticu

    Winternachten festival ging met vier auteurs naar ISS en presenteerde World Storytelling, waarin studenten en schrijvers elkaar verhalen vertellen. De geëngageerde dichters Efe Murad (Turkije), Magda Cârneci (Roemenië), Mira Feticu (Nederland) en Çaglar Köseoglu (Nederland) droegen bij met verhalen over dichten in tijden van revolutie. Kees Biekart, verbonden aan ISS als Associate Professor in politieke sociologie, was gespreksleider. Engelstalig.

  • Winternachten 2018 – Saturday Night Unlimited

    Boek van mijn leven: Magda Cârneci

    Schrijvers vertellen over hun favoriete boek: het boek dat hen inspireert of raakt; het boek dat hun artistieke, morele of intellectuele kompas heeft gevormd. Kortom: het boek dat ze iedereen aanraden.

  • Winternachten 2018 – Saturday Night Unlimited

    De woede van Europa - over de binnenste buitenstaanders van Europa

    In Europa waart woede rond. Woede in vele gedaantes en met vele stemmen, maar misschien ook met een gemeenschappelijke bron. Onder leiding van auteur en cultuurhistoricus David Van Reybrouck schetsen en duiden schrijvers met diverse Europese steden als standplaats deze woede vanuit hun omgeving en perspectief.

    Sommige Europeanen vinden dat ons continent zijn oorsprong verloochent en op weg is naar een culturele suïcide door zich open te stellen voor de cultuur van vreemdelingen. De ander vindt dat Europa juist gevangen zit in zijn koloniale reflexen en vooroordelen, en dat het tekortschiet in het omarmen van zijn nieuwe burgers. Een derde kan bij Europa nog slechts denken aan bemoeizucht en technocratie, ontdaan van passie, verbeelding en democratische vitaliteit.

    Veelzijdig auteur en toneelschrijver David Van Reybrouck schreef spraakmakende boeken als Congo. Een geschiedenis en essays als Pleidooi voor populisme en Tegen verkiezingen. De debuutroman Ellebogen van Fatma Aydemir over escalerend geweld in de U-Bahn verdeelde onlangs critici en lezers in Duitsland. Grazyna Plebanek is afkomstig uit Warschau, leefde enkele jaren in Stockholm en woont sinds 2005 in Brussel, van waaruit ze werkt als journalist en schrijver van korte verhalen en romans. In Boekarest publiceerde kunsthistoricus, dichter en essayist Magda Cârneci tot 1989 onder een pseudoniem; inmiddels is ze onder meer hoofdredacteur van Revista ARTA.

    Als contrapunt draagt Rodaan Al Galidi gedichten voor, maakt Gerda Dendooven illustraties en musiceren Stefka en Amer Shanati.

  • Winternachten 2018 – Friday Night Unlimited

    Ode an die Freude

    Schillers idealistische gedicht over Europa en de mensheid hertaald naar nu en hier! Winternachten festival vroeg acht schrijvers en dichters om elk hun eigen Ode an die Freude te maken. Deze avond presenteerden ze het resultaat.

    Deelnemers aan deze Odes 2.0 waren Nino Haratischwili, Magda Cârneci, Sanam Sheriff, Efe Murad, Grazyna Plebanek, Gustaaf Peek, Ghayath Almadhoun en Charlotte Van den Broeck. Zij dragen voor in hun moeder- of schrijftaal met simultaan een projectie van de Nederlandse en/of Engelse vertaling. Klassiek accordeonist Oleg Lysenko verzorged met cellist Elisabeth Sturtewagen en sopraan Jole De Baerdemaeker de muzikale component van dit programma.

    Schillers Ode an die Freude (Ode aan de vreugde), oorspronkelijk geschreven in 1785, leeft voort doordat Ludwig van Beethoven een strofe uit het gedicht toevoegde aan de finale voor koor en zangsolisten van zijn 9e symfonie. In 1985 riep de EU de koorfinale - maar dan in een tekstloze versie - uit tot officieel volkslied van de Europese Unie. Schiller verwoordt in zijn gedicht het ideaal van een wereld waar alle mensen als broeders leven.

  • Winternachten 2018 – Friday Night Unlimited

    Égalité! De erfenis van de Sovjetmens

    Gelijkheid heroverwogen: het tweede ideaal uit de Franse Revolutie kreeg in de 20e eeuw door het Sovjetrijk een nare bijsmaak. Gelijkheid verwerd tot de dwingende repressie en eentonigheid van staatssocialisme en de saaiheid van oude Lada's.

    Winternachten festival onderzoekt de waarde van gelijkheid als Europees ideaal in samenhang met de intellectuele erfenis van Karl Marx*. Wat valt er te leren van het socialistische tijdperk in Midden- en Oost-Europa? Kan Marx na het Sovjetdebacle nog een inspiratiebron zijn?

    In zijn revolutionaire pamflet Verzet! (Querido, 2017) stelt romanschrijver Gustaaf Peek dat het na dertig jaar kapitalistische alleenheerschappij hoog tijd is om het streven naar gelijkheid en communistische herverdeling opnieuw te overwegen en te herwaarderen.

    Hierover ging hij in gesprek met de Georgisch-Duitse schrijver Nino Haratischwili en de Roemeense dichter en essayist Magda Cârneci. Hoogleraar en essayist Paul Scheffer leidde het gesprek. Klassiek accordeonist Oleg Lysenko verzorgde met zijn trio de muziek.

    *Meer Marx? Tijdens Saturday Night Unlimited vertoonde Winternachten festival de Nederlandse première van The Young Karl Marx van de Haïtiaanse filmmaker Raoul Peck, eerder succesvol met de documentaire I Am Not Your Negro over schrijver James Baldwin. Zijn speelfilm is een intense verbeelding van de geboorte van het communisme en de ontmoeting tussen Marx en Friedrich Engels.